سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نمونه ای از فضائل حضرت ابوطالب ع در روایات

در کتب شیعه و سنى، احادیث بسیارى درباره ى شخصیت و عظمت و به خصوص ایمان و توحید حضرت ابوطالب علیه السلام موجود است که هر شخص با انصافى را بر آن مى دارد که به این امر روشن و آشکار اعتراف کند.

علاّمه ى امینى رحمه الله در کتاب ارزنده ى الغدیر ج 7 و 8، با استفاده از کتب معتبره ى اهل سنت، احادیث و شواهد بسیار زیادى را در این زمینه نقل مى کند که به عنوان نمونه توجه خوانندگان گرامى را به چند حدیث جلب مىنماییم:

1 - امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: به خدا سوگند نه پدرم حضرت ابوطالب علیه السلام و نه عبدالمطلب و نه هاشم و نه عبد مناف، هیچکدام بتى را نپرستیدند. به آن حضرت عرض کردند: پس چه چیزى را مى پرستیدند؟ فرمودند: آنها همیشه به طرف کعبه و بردین حضرت ابراهیم علیه السلام نماز مى گذاردند و به دین آن حضرت معتقد بودند.

2 - روزى امیرالمؤمنین علیه السلام در رحبه )محلّى در کوفه( نشسته بودند و جماعتى از مردم در اطراف آن حضرت اجتماع کرده بودند. شخصى از جاى برخاسته و گفت: شما در این مقامات رفیع و منزلت منیع جاى دارید و حال آنکه پدرت در آتش جهنم گرفتار عذاب است؟!

حضرت فرمودند: ساکت شو، خدا دهانت را بشکند، سوگند به آن خدایى که حضرت محمد صلى الله علیه وآله را به حق به پیامبرى مبعوث فرمود، اگر پدرم در حقّ جمیع گنهکاران روى زمین شفاعت کند، خداوند شفاعت آن بزرگوار را در حقّ آنان قبول مىکند )و همهى آنها را به شفاعت پدرم داخل بهشت مىکند(. آیا پدر من در آتش جهنّم معذب باشد در حالى که پسرش قسمت کنندهى بهشت و جهنّم است؟

سوگند به آن خدایى که حضرت محمد صلى الله علیه وآله را به حق به پیامبرى مبعوث فرمود، در روز قیامت نور حضرت ابوطالب علیه السلام همهى انوار خلایق را خاموش مىکند مگر پنج نور را 1 - نور پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله 2 - نور من 3 - نور حضرت فاطمه زهرا علیها السلام 4 - نور امام حسن و امام حسین علیهما السلام 5 - نور امامان از فرزندان امام حسینعلیهم السلام.

آگاه باش! نور حضرت ابوطالب علیه السلام از نور ما اهل بیت است که خداوند متعال آن نور را دوهزار سال قبل از خلقت آدم خلق کرده است.(38)

3 - امام صادق علیه السلام فرمودند:

إِنَّ أَبا طالِبٍ مِن رُفَقاءِ النَّبِیّینَ وَ الصِّدّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَالصّالِحینَ وَ حَسُنَ اُولئکَ رَفیقاً(39)

یعنى: » همانا حضرت ابوطالب علیه السلام، از رفقاء و همنشینان پیامبران و صدیقین و شهدا و صالحین مىباشد و چه خوب همنشینانى هستند «.

امام صادق علیه السلام فرمودند:

»وَاللَّهِ إِنَّ إیمانَ أبىطالِبٍ لَوْ وُضِعَ فى کَفَّةِ میزانٍ وَ وُضِعَ إیمانُ هذَا الْخَلْقِ فى کَفَّةِ میزانٍ، لَرَجَحَ إیمانُ أَبى طالِبٍ عَلى إیمانِهِمْ«.(40)

به خدا سوگند، اگر ایمان حضرت ابوطالبعلیه السلام را در کفّه اى از ترازو قرار دهند و ایمان این خلق را در کفّه ى دیگر ترازو، به تحقیق ایمان حضرت ابوطالب علیه السلام بر ایمان آنها برترى خواهد داشت.

حضرت علىّ بن موسى الرّضاعلیه السلام در پاسخ نامهى جناب عبدالعظیم حسنى که از آن حضرت درباره ى ایمان حضرت ابوطالبعلیه السلام سؤال کرده بود فرمودند:

»بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ، اَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّکَ اِنْ شَکَکْتَ فى ایمانِ أَبى طالِبٍ، کانَ مَصیرُکَ اِلَى النَّارِ«.(41)

»به نام خداوند بخشندهى مهربان، امّا بعد اگر تو در ایمان حضرت ابوطالب علیه السلام شک کنى جایگاه تو در آتش جهنّم خواهد بود«.