سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گفتار برخى از علماى بزرگ شیعه و سنى درباره ى ایمان حضرت ابوطالب

1 - شیخ مفید رحمه الله مىفرماید:

» شیعیان امامیّه در مورد این مطلب که پدران رسول خداصلى الله علیه وآله از آدمعلیه السلام تا عبداللَّه به خداوند عزّ و جلّ ایمان داشته و موحّد بودهاند اتّفاق نظر دارند... تا آنجا که مىفرماید: و نیز به این که حضرت ابوطالب علیه السلام مؤمن از دنیا رفت و آمنه بنت وهب - مادر پیامبر اکرم علیه السلام - بر آیین توحید بوده و در روز قیامت در زمرهى مؤمنین محشور مىگردد، اجماع دارند. «(42)

2 - شیخ طوسى رحمه الله در تفسیر تبیان مىفرماید:

» بر مبناى سخنان امام صادق و امام باقر علیهما السلام حضرت ابوطالب علیه السلاممسلمان بود و در این خصوص شیعیان امامیه اختلافى ندارند و دربارهى این موضوع دلایل قاطعى دارند که ایجاد یقین مىنماید «(43).

3 - شیخ طبرسى رحمه الله در مجمع البیان مىنویسد :

اجماع اهل بیتعلیهم السلام بر ایمان حضرت ابوطالب علیه السلام ثابت گردیده و اجماع ایشان حجّت است زیرا ایشان یکى از دو ثقل بزرگى هستند که پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله همهى مردم را به اطاعت ایشان امر فرموده است.(44)

4 - ابن ابىالحدید معتزلى مىگوید:

وَ لوْ لا أَبُوطالِبٍ وَ ابْنُهُ

لَما مُثِّلَ الدّینُ شَخْصاً فَقاما

فَذاکَ بِمَکَّةَ آوى وَ حامى

وَ هذا بِیَثْرِبَ جَسَّ الْحَماما

یعنى اگر حضرت ابوطالبعلیه السلام و فرزندش امیرالمؤمنینعلیه السلام نبودند هیچ اثرى از اسلام نمىماند. ابوطالبعلیه السلام در مکه پیامبر را پناه داد و حمایت کرد و فرزندش على بن ابیطالبعلیه السلام نیز در مدینه در رکاب او جنگید و او را یارى نمود.